Presentation av projektledare Karin Högvall


 

En bild som visar person, kvinna, glasögon, leende.
Profilfoto som visar Karin Högvall.



Mitt liv med Riksförbundet Sällsynta diagnoser 

Jag heter Karin Högvall och jag började jobba på Riksförbundet Sällsynta diagnoser i februari 2018. Jag började då inom projektet ”Gemensamt Lärande” som även det var ett Arvsfondsprojekt. Jag är otroligt stolt och glad över att Riksförbundet fått möjlighet att driva de Sällsynta frågorna vidare i ännu ett Arvsfondsprojekt – Sällsynt Mitt I Livet. I det här projektet kommer jag fungera som projektledare, något som jag verkligen ser fram mot. Jag har förutom alla våra sällsynta medlemmar fått med mig ett fint gäng bestående av kommunikatör Emma och projektkoordinator Erica. 

Min sällsynta bakgrund 

Jag har själv en sällsynt diagnos och har varit med och startat en av Riksförbundets medlemsföreningar. Jag har otaliga gånger sett hur viktigt det är att vi går samman och lyfter de sällsynta frågorna i sammanhang som kan vara svårt för den enskilda att finnas med i. Att vi samverkar för att ingen skall lämnas kvar och bli exkluderad.

Om att jobba i team kring patient och anhöriga

Jag är även utbildad undersköterska och kommer senast från en vårdavdelning med fokus på palliativ vård, vård i livets slutskede. Ett arbete som lärde mig mycket men det jag tagit med mig starkast från den tiden är vilka underverk vården kan uträtta om det finns ett team kring patienten som samverkar och samarbetar med patient och anhöriga i fokus. En kunskap som ger mig styrka att orka fortsätta kämpa för en mer rättvis och fungerande vård för alla våra sällsynta patienter och deras anhöriga.

På fyra ben

Jag är en inbiten hästtjej sedan barnsben och är jag inte hemma så hittar man mig mest troligt i stallet hos familjens islandshäst. En mjuk mule och en tölt på slingrande grusvägar är en energiboost som är svårslagen.

Inga kommentarer: