Presentation av referensgruppens medlemmar - Karin Olsson


Arvsfondsprojektet Sällsynt mitt i livet har en egen referensgrupp med några erfarna och engagerade personer. Gruppen ska fungera som ett slags bollplank i projektet. Deltagarna ska bidra med idéer om hur projektet läggs upp och följa hur arbetet fortlöper. De ska kunna ge råd vid prioriteringar som behöver göras och hålla koll på de stora linjerna för projektet. Dessutom får de tycka till om bland annat de olika teman som väljs för tema-träffarna framöver. Vi har haft ett Zoom-möte nyligen, och tre till möten är planerade, under 2021. Gruppen består av totalt sex personer och först ut att presentera sig är Karin Olsson​.



30 aktiva år i patientförening

Jag heter Karin Olsson. Beroende på hur man räknar är jag mitt livet alternativt, mitt i medelåldern. Jag blir med åren mer och mer intresserad av att inhämta information och kunskap, om hur den ”mogna” sällsynta kroppen och själen påverkas vart efter åren går. Jag har Marfans syndrom och har varit aktiv i Svenska Marfanföreningen i 30 år.

En bild som visar person. Kvinna, glasögon, leende.
Porträttfoto av Karin Olsson.



Att vidga vyerna genom att även engagera mig i Riksförbundet Sällsynta diagnosers arbete känns som ett steg till vidareutveckling och omväxling, i det mycket viktiga arbetet för att förbättra livet för oss med sällsynta diagnoser. Det känns jättekul att få jobba med det trevliga gänget som arbetar med projektet Sällsynt mitt i livet.


Galet road av att laga mat

I mitt yrkesliv har jag jobbat som informatör, skribent, marknadsförare och som egen företagare inom turistnäringen på Öland. Numera jobbar jag som frilansare när jag har lust och möjlighet. Jag är galet road av matlagning och recept och, om jag får säga det själv, så lagar jag mycket mat som blir jättegod. Det gör jag tillsammans med min sambo Erik som är minst lika road. Det blir även mycket pyssel med husdjuren, som är en katt och två små Norwichterriers.

Inga kommentarer: