Presentation av referensgruppens medlemmar- Emma Lindsten


Arvsfondsprojektet Sällsynt mitt i livets alldeles egna referensgrupp består av erfarna och engagerade personer. Gruppen ska fungera som ett slags bollplank för hela projektet. Deltagarna ska kunna bidra med idéer om hur projektet läggs upp och följa arbetet fortlöpande. De ska kunna ge råd vid prioriteringar och hålla koll på de stora linjerna för projektet. De får dessutom tycka till om till exempel de olika teman som ska väljas för kommande tema-träffar. Gruppen har haft ett Zoom-möte hittills men tre till ska hållas under året. Referensgruppen består av sex personer och som nummer två att presentera sig är Emma Lindsten​.

En bild som visar person, inomhus, kvinna, leende.
Porträttfoto av Emma Lindsten.

Jag heter Emma Lindsten, är 32 år och sällsynt mitt i livet. Så känns det i alla fall. Mitt i livet, vuxenlivet med allt vad det innebär. Ansvarstagande över mig själv, ett arbete, ett hem, barn, mina medmänniskor runt omkring. Till yrket är jag socionom, men det senaste året har jag mestadels varit föräldraledig. Det som kanske är utmärkande med att vara just sällsynt mitt i livet för mig, är det där extra ansvaret jag tvingas ta som rör min och en av sönernas hälsa och sjukvård. Tror att vi är många som känner igen oss i det. Den sällsynta diagnos vi har heter X-kromosombunden hypofosfatemisk rakit, förkortas XLH. Information om XLHs svenska patientförening finner ni på deras hemsida.

Mer om mig

Mycket tid och energi går åt till att hålla allt flytande, men får jag en stund över älskar jag att dra på mig promenadskorna och ge mig ut i naturen. Eller att skapa något med händerna, exempelvis baka något. Just nu håller jag också på att lära mig att sticka. Efter att ha kämpat med en raggsocka mycket länge och väl, känner jag stor respekt för alla er som ägnar er åt detta hantverk!

Sällsynta erfarenheter

Att alla, även personer med sällsynta diagnoser, ska få en god vård har blivit något av en hjärtefråga för mig. Jag har haft förmånen att få medverka i Sällsynta diagnosers arbete på många sätt. Jag har bland annat suttit i styrelsen, varit med i Almedalen och deltagit i olika projekt. Men att sitta med i en referensgrupp är något helt nytt som jag är glad över att nu få möjligheten att prova på.

Emmas story

Inga kommentarer: