Tema 4: Självkänsla och självförtroende


Självkänsla och självförtroende är två begrepp som är lätta att blanda ihop. Kanske har jag inte ens reflekterat över att de betyder olika saker? Orden ligger nära begreppen identitet, trygghet och insiktsfullhet, eller stolthet, styrka och kompetens. Frågor som rör de två begreppen har diskuterats mycket av oss vuxna sällsynta. Det blev därför utgångspunkten för den fjärde tematräffen i arvsfondsprojektet Sällsynt mitt i livet.  


Vad är vad?

Att försöka bena ut vad som är vad är en början. Hur känns det egentligen att vara jag? Hur medveten är jag om mina tillkortakommanden och mina talanger?  Jag vet vad som är realistiskt för mig och därför tar jag det inte så hårt om jag misslyckas med en speciell sak – jag vet ju att jag inte är så bra på just det, men jag vet att jag duger ändå. Det är det som självkänsla handlar om. 
Och självförtroende byggs upp av att jag har en tilltro att jag klarar av saker, kan saker, kan prestera inom ett visst område. Självkänsla och självförtroende går ofta hand i hand. Och de kan gå upp och ner beroende på vad som händer i livet.  


Inte någon självklarhet

Jag tycker att det här temat är svårt. Det var inte bara att kasta sig in i och dela med sig till andra. Särskilt inte när jag jämför med de tidigare teman som varit uppe under höstens samtalsträffar.

Beskrivningen för temat Självkänsla och självförtroende:

Självkänsla och självförtroende är två olika saker. Olika erfarenheter formar dig till den du är idag. Hur ser du på dig själv. Hur tror du andra uppfattar dig. Hur känns det när du ska göra någonting nytt och okänt? Vad är du riktigt bra på? I samtal med varandra pratar vi om självkänsla och självförtroende. Vi hittar gemensamma beröringspunkter som breddar perspektiv och ger nya insikter.



Person som dansar med glädje och kraft.
Foto: Matthew Henry via Burst.


Några röster om självkänsla och självförtroende

Jag bad några kollegor på Funktionsrätt Sverige reflektera över vad självkänsla och självförtroende är för dem, och om det ena är viktigare än det andra:

  • Självkänsla är något jag får med mig genom livet. Det grundläggs redan i barnaåren medan självförtroende har med prestationer att göra.

  • För mig är det absolut viktigast att ha en god självkänsla, det ger en trygghet i att jag duger som jag är.

  • De hänger ihop. Självkänslan kan ju bättras på ifall jag klarar av vissa grejer. Då känner jag mig stolt och på så sätt blir jag liksom starkare.

  • Som sällsynt och med en kropp som inte riktigt funkar som man vill är det svårt men viktigt, att lära känna sig själv och ha realistiska krav på sig. Att jag inte hela tiden måste överkompensera bara för att jag tycker att jag själv inte räcker till.

  • Självförtroende kan jag skaffa mig själv. Det är bara att peppa och boosta mig inför en specifik uppgift. Men självkänslan den tar tid och den har jag fått hjälp med genom att till exempel gå i terapi.

  • Absolut är det viktigast att ha en god självkänsla, att känna sig själv, självkännedom eller vad man nu kallar det.

  • Jag mår jättebra av att få bekräftelse och beröm för saker jag gör och är duktig på. Men jag fattar att det nog skulle vara bättre att ha den där kärnan inuti, som gör att omvärldens bedömningar inte blir lika viktiga för mig.


Det dröjer lite till innan också du får möjlighet att vara med på en samtalsträff mitt i livet.
Jag hoppas du kommer få det. Det ger väldigt mycket!


Text av Malin Grände, kanslichef Riksförbundet Sällsynta diagnoser och engagerad i SMIL

Inga kommentarer: