Presentation av Expertnätverkets medlemmar - Marie Wikström


Arvsfondsprojektet Sällsynt mitt i livet har redan från starten våren 2021 haft god hjälp av fem kloka och erfarna personer som ingår i Expertnätverket. Medlemmarna tillfrågades om att delta utifrån sin kompetens inom sina områden och med tanke på deras stora kontaktnätverk. Det är en grupp som vågar framföra både ris och ros och det är alltid bra i ett projekt. Vi har haft flera möten och diskuterat både smått och stort. Flera goda förslag har kommit från gruppen, precis som vi hoppats på!
Så här berättar gruppens Marie Wikström om sig själv:


Porträttfoto av Marie Wikström
Foto: Privat


Mitt arbete på EX-center

Hej! Jag heter Marie Wikström och är 61 år. Jag jobbar som koordinator på EX-Center, som är ett kunskaps- och rehabiliteringscenter på riksnivå. Vi tar emot barn och vuxna med medfödda eller förvärvade multipla extremitetsavvikelser, såsom neurosedynskada, dysmeli eller amputation.
Vi finns som ett expertcenter under Centrum för Sällsynta Diagnoser på Karolinska Universitetssjukhuset.  

EX-Centers unika verksamhet drivs av Föreningen för de Neurosedynskadade (FfdN) tillsammans med vårdgivaren Aktiv Ortopedteknik i Solna. Jag var en av initiativtagarna till EX-Center och har varit anställd i FfdN sedan starten, 1993. Under åren 2004–2006 var jag kanslichef för FfdN. 


Arvsfondsprojektet Sällsynt mitt i livet känns mycket angeläget

Jag tror att många andra kommer ha stor nytta av samtalsträffarna med de specifika teman som projektet tagit fram. Det går att anpassa och utveckla träffarna, och hitta nya angelägna teman att diskutera kring. Jag är övertygad om att samtalsträffar kan minska ensamhet och psykiska ohälsa.

Vi i Föreningen för de Neurosedynskadade anordnade under 80-, 90-talet samtalsgrupper med angelägna teman för våra medlemmar, vilket var mycket uppskattat.


Mer om mig - som älskar att måla!

Jag har själv en sällsynt diagnos. Jag är neurosedynskadad och född utan armar och har lärt mig att använda fötterna i stället. Jag har själv hunnit passerat ”mitt i livet”. Nu står jag inför en ny fas i livet, nämligen åldrandet vilket säkert kommer att bli en utmaning.

Mitt stora intresse är att måla i olja och jag har haft flera utställningar under årens lopp. Jag hoppas kunna ägna mig mer åt mitt måleri och konstintresse när jag går i pension om några år. Jag gillar också att umgås med vänner och familj, träna, påta i trädgården och läsa. Jag har familj och två vuxna barn.


Inga kommentarer: