Kanske snygga väskor och kläder? Smarta lösningar i ett kök? Att schampoflaskan funkar att öppna och stänga och få ut schampo från? Nya bilmodeller? Men design kan också handla om tjänster. Hur vill jag att det ska funka när jag har något med banken att göra? Eller hur ska hemsidan se ut för att den ska vara enkel att hitta på, för alla?
Doberman är ett företag som jobbar just med hur en tjänst ska fungera för oss som ska använda den. Riksförbundet Sällsynta diagnoser och Doberman hittade varandra för flera år sedan. Det var när vi skulle göra ett projekt om övergången från barn- till vuxensjukvård, Sällsynt övergång.
Ja, för vården är ju faktiskt en tjänst, som ska erbjudas oss när vi behöver den.
Experterna som var med i projektet var både ungdomar som var på väg att fylla 18 år, några äldre unga vuxna som hunnit göra övergången, och så var det personer som jobbade i vården. Alla bidrog med sina kunskaper, och Doberman ställde frågor, testade, ställde nya frågor, testade lite andra grejer och så kom vi fram till saker som passade alla. Okej då, kanske inte alla, men de flesta.
Vad innebär då tjänstedesign?
Hur gör man för att det ska bli en så bra och användarvänlig tjänst som möjligt? Moa Correia, som jobbar på Doberman, säger att det handlar om några viktiga saker, och förklarar metoden de arbetar med så här:
- Arbeta med dem vi designar för
- Använd alla parters expertis, låt inte alla göra allt
- Börja alltid i utmaningen, inte vad vi tror är svaret
- Tänk öppet och formulera flera möjliga lösningar
- Skissa, simulera och våga testa tidigt och ofärdigt
- Förstå kontexten(sammanhanget), hela resan och lösningarnas roll i detta
- Var nyfiken och villig att upprepa, göra om, göra en gång till, igen och en gång till…
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar